lördagen den 15:e september 2012

Sajten Skolappar kopplar appar till Lgr11

Även om jag skrev en blänkare om Skolappar.nu i går, så bara måste jag nämna lite om innehållet idag när jag har sett slutresultatet. Sidan är mycket imponerande och proffsig och det känns bra, för egen del, att det finns fler "app-nördar" i vårt avlånga land :) I nuläget finns det ett 30-tal recensioner och betygsättningar och jag räknar med att sidan kommer att fyllas på ännu mer i ganska rask takt. 

För er som är bekanta med läroplanen så går det att hitta recensioner av appar utefter de förmågor som eleverna behöver utveckla i skolan, t ex analysera, beskriva, kommunicera, läsa etc. I bilden nedan finns appar som kan användas för att utveckla förmågan "kommunicera". Sedan gäller det att tänka till lite själv också så klart. Samma app kan användas för olika syften. 



Vidare går det att hitta appar efter skolämneskategorier, t ex biologi, historia, matematik, svenska etc samt andra områden som foto och film, bild och form, lärande lek osv. Du kan också hittar appar beroende på vilken målgrupp du jobbar emot (förskola, lågstadie, mellanstadie osv). På sikt kommer det säkert att komma fler och fler recensioner av Android-appar också och inte endast appar till iPad/iPhone/iPod touch. 

Vad som är viktigt att tänka på är det aldrig är själva iPaden (eller "lärplattan" som Skolappe-pedagogerna kallar den) som är målet utan den är endast ETT verktyg bland många andra. Ibland verkar det som om det köps in en massa iPads (eller Androidplattor) utan att det finns ett visst syfte eller tanke bakom och när plattorna sedan kommer till förskolan eller skolan så vet man inte vad de ska användas till. Det kan tyckas vara att börja lite i fel ända. Ibland blir det även väldigt viktigt att allt som görs, efter att det har kommit iPads till skolan, ska göras just på iPadsen och på så sätt blir iPaden, helt felaktigt, istället målet med verksamheten.

Det handlar inte heller alltid om appar och pedagogiska program. Pedagogerna i Skolappar sticker t ex ut hakan och säger att "Det finns inga pedagogiska appar", men däremot kan du som pedagog använda apparna på ett pedagogiskt sätt. Det går inte att sätta en iPad i händerna på eleverna och tro att pedagogiken, lärandet och utvecklingen av förmågorna sköter sig självt. Pedagogens roll är superviktig och det gäller att se de möjligheter som finns "utanför appen". Det gäller också att se de andra möjligheter som finns i en iPad (eller IKT över huvudtaget) som inte ryms i en app samt hur allt detta kan kopplas till elevernas erfarenheter i ett socialt och meningsfullt sammanhang. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar